Het bestuur bestaat uit tenminste vijf en ten hoogste zeven personen
De bestuursleden kiezen uit hun midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester.
Jaarlijks treedt een bestuurslid af volgens een rooster van aftreden.Het bestuurslid is terstond herkiesbaar, in acht genomen het in punt 1.4 gestelde.
Bestuursleden zijn maximaal zes jaar aaneensluitend lid van het bestuur, tenzij geen ander clubleden worden gekandideerd.
Kandidaten voor het bestuur kunnen zich bij het bestuur aanmelden tot aanvang van de ledenvergadering.
De verkiezing van bestuursleden geschiedt tijdens de Algemene Ledenvergadering, middels schriftelijke stemming.

Het maximaal aantal leden van de club wordt door het bestuur vastgesteld en openbaar gemaakt: 80 leden.
Als nieuw lid wordt aangemerkt diegene, die zich bij de secretaris heeft aangemeld en door het bestuur op een bestuursvergadering als zodanig is aangenomen.

Niet-leden, die zich als kandidaat-lid hebben aangemeld, worden, indien het door het bestuur vastgestelde maximum aantal leden op dat moment is bereikt, op een wachtlijst geplaatst, nadat zij daarmee hebben ingestemd.

Niet-leden, die op een wachtlijst staan, worden, zodra nieuwe leden worden toegelaten, in volgorde waarop zij op de wachtlijst staan, door het bestuur op de hoogte gesteld.
Hun aanname geschiedt met voorrang, zoals omschreven in punt 2.2, tenzij het in punt 2.6 gestelde van kracht is.

In het geval dat twee leden hun partnerschap beëindigen, ontbreekt voor hen, indien op dat moment het maximum aantal leden is toegelaten en een ledenstop van kracht is, de mogelijkheid nog verder aan de lopende competitieronde deel te nemen, tenzij een ander clublid met hem/haar een nieuw paar vormt.

In de volgende ronde speelt dit paar in de lijn, waarin de laagst geklasseerde van dat paar speelde op het moment dat het partnerschap bevestigd werd.

In het geval dat twee leden hun partnerschap beëindigen en geen ledenstop van kracht is, hebben niet-leden, die een partnerschap met een lid van het gebroken paar aan willen gaan, voorrang op niet-leden die op de wachtlijst staan.

De wekelijkse clubavonden van B.C.G. vinden doorgaans plaats bij Dientje, Kerkstraat 9 in Gemert, op donderdagavond, aanvang 19.30 uur. De leden dienen op de clubavond om 19.20 uur in de speelzaal aanwezig te zijn, zodat op tijd met de wedstrijd kan worden begonnen.

Als men na 19.20 uur binnenkomt en het systeem staat al klaar, kan men niet meer meespelen die avond,tenzij men (in geval van calamiteiten) bij de TC gemeld heeft dat men iets later kom.
Voor vertrek op de clubavond betaalt elk lid minimaal 2 consumpties (ook al heeft men minder gebruikt).

Jaarlijks op de Algemene Leden Vergadering(A.L.V.) legt de penningmeester rekening en verantwoording af over de inkomsten en uitgaven van de club en over de financiële positie.
De penningmeester stelt eenmaal per jaar een kascommissie in staat om inkomsten en uitgaven van de club te controleren.Tijdens de A.L.V. brengt deze commissie verslag uit van haar bevindingen.De hoogte van de contributie wordt jaarlijks op de A.L.V. vastgesteld.

De contributie dient twee maanden na aanvang van het verenigingsjaar voldaan te zijn. Wanneer de contributie niet is betaald tijdens het lopende verenigingsjaar vervalt in principe het lidmaatschap. Dit ter beoordeling aan het bestuur.

De secretaris is belast met het verzorgen van de notulen van de bestuursvergaderingen en de A.L.V.,het uitbrengen van het jaarverslag en het voeren van de correspondentie.In samenwerking met de voorzitter verzorgt de secretaris de uitnodiging en de agenda voor A.L.V.
De secretaris plaatst jaarlijks de ledenlijst aan het begin van het bridgeseizoen in de Infogids.

Alle wedstrijden in clubverband vinden plaats onder verantwoordelijkheid van een wedstrijdleider (WL)De WL, die tevens fungeert als hoofd van de TC wordt benoemd en ontslagen door het bestuur.
De WL, c.q. een door hem aangewezen assistent, arbitreert aan de hand van de door de N.B.B. opgestelde regels.

Het bestuur benoemt de TC.De TC. ziet toe op naleving van het wedstrijdreglement in zaken waarin het wedstrijdreglement niet voorziet, vindt achteraf overleg plaats binnen de TC.
De TC. assisteert de WL bij de indeling van leden in speelsterkte en bij het organiseren van speciale drives.
Van haar vergaderingen brengt zij verslag uit aan het bestuur.

De MC. wordt door het bestuur benoemd voor onbepaalde tijd.De MC. is belast met het beschikbaar stellen, het opbergen, het controleren en het onderhouden van de materialen, die wekelijks worden gebruikt op de clubavond.
Wanneer een onderdeel gerepareerd of vervangen dient te worden, maakt zij dit kenbaar aan het bestuur voor goedkeuring.

Algemeen

Het bestuur kan m.b.t. de organisatie van speciale activiteiten (feestelijkheden e.d.) commissies instellen, waarvan de leden, al of niet lid van de club, op persoonlijke titel worden aangesteld.

Dergelijke commissies krijgen hun opdracht van het bestuur en brengen tussentijds, gevraagd of ongevraagd, verslag uit aan het bestuur. De commissie wordt automatisch opgeheven na het beëindigen van de activiteit, waarvoor zij is opgericht.

Het bestuur stelt zo nodig geld uit algemene middelen ter beschikking van een commissie , als bedoeld in art.9.1
De commissie beheert dat geld binnen de grenzen van haar opdracht zorgvuldig. Een eventueel batig saldo vloeit direct terug in de kas van de club, tenzij het bestuur anders bepaalt.
De commissie verplicht zich, indien financiële problemen mochten ontstaan, het bestuur daar meteen van in kennis te stellen.
Het bestuur kan, buiten de vaste clubavonden om, nevenactiviteiten organiseren, zoals bv. bridge-cursussen en regionale competities.

In alle gevallen, waarin het huishoudelijk reglement niet voorziet beslist het bestuur.