Bridgen betekent niet alleen gezellig spelen maar je ook houden aan de etiquette van het bridgen. Leuk om eens te lezen wat men hierover schrijft.

Algemeen

Een sport leren is lastig. Neem tennis. In het begin heb je moeite de bal te raken en is het geen enkel probleem als de bal twee keer stuit of dat de bal precies binnen de lijnen wordt gespeeld. Lekker spelen en vooral niet moeilijk doen. Als je wedstrijden gaat spelen moet de service ineens in een klein vakje, wordt net op of naast de lijn belangrijk en heb je plots met allerlei regels te maken om de wedstrijd eerlijk te laten verlopen.

In bridge is het niet anders. Tijdens de les kun je lekker kletsen tijdens het spel, biedingen herstellen, hardop denken en de partner aanwijzingen geven hoe die het beter kon doen.
Erg gezellig, maar als er ‘echte wedstrijden’ worden gespeeld, zoals op de clubavond, zijn er regels om er voor te zorgen dat het allemaal eerlijk verloopt. In het begin erg lastig, want er zijn nog zoveel twijfels en dingen die je niet (meer) weet.

Tijdens de cursus is bewust weinig aandacht geschonken aan het onderwerp ‘etiquette’, waarmee de gedragsregels tijdens een bridgewedstrijd worden bedoeld. Als er na de cursus meegedaan wordt aan de clubavonden of (ook erg leuk) tournooien of door de NBB georganiseerde wedstrijden, is het wel van belang te weten waaraan u zich aan de bridgetafel moet houden.

Hier een overzicht van de belangrijkste regels:

1. Niet praten tijdens het spel.

Tijdens het bieden en spelen mag je niet met je partner over de bieding of het spel praten. “Kopje koffie mensen” mag natuurlijk wel. Graag zelfs!

2. Vragen mag! Maar er zijn wel regels.

Het is toegestaan de tegenstanders te vragen wat hun bieding betekent. Ook kun je vragen naar de betekenis van de uitkomst of een door hen gegeven signaal.
Belangrijk is dat je alleen wat mag vragen als je aan de beurt bent.
Na elk bod vragen wat het betekend, zonder de intentie te hebben zelf wat te bieden, is niet verboden maar wel ongewenst. Als er onduidelijkheid is over het bieden kunt u na afloop van het bieden vragen naar de betekenis. Let op: Als partner uit moet komen, mag u pas wat vragen nadat hij (het liefst gesloten) is uitgekomen.

3. De tegenstander mag al jouw afspraken weten.

Je mag geen geheime afspraken hebben. Sterker nog, je moet de tegenstander er op attenderen als je een afwijkende afspraak heb. Je bent in overtreding als je dit niet doet !!
Als tijdens het bieden de partner per ongeluk verkeerde informatie aan de tegenstander heeft gegeven, ben je verplicht dit te corrigeren. Speel je zelf het spel, dan moet je dit direct na het bieden doen. Indien de tegenstander het spel speelt kan dit natuurlijk niet (je geeft je partner extra informatie voor het tegenspelen). De correctie moet dus plaats vinden na afloop van het spelen. Indien de tegenpartij denkt dat ze zijn benadeeld door de verkeerde uitleg moet de arbiter worden geroepen (zie punt 9).

4. Alerteren.

Biedingen die niet echt zijn (conventies) moeten worden gealerteerd (bv cue’s of een 2♣ opening).
Vrijgesteld zijn: Stayman, Jacoby transfers.

5. Gesloten uitkomen.

Om vergissingen te voorkomen komt degene die moet starten ‘gesloten’ uit. Dit is met de achterkant van de kaart boven. Vraag vervolgens aan de partner of het goed is. Als de partner zegt dat het goed is wordt de kaart open gelegd.

6.” Aanraken is bieden”

In het schaken kennen we de regel “aanraken is zetten”. In het bridgen kennen we iets vergelijkbaars. Als je een bieding uit de biddingbox haalt, moet je die ook doen! Alleen als je hebt misgepakt (je wilde 1SA pakken, maar pakt per ongeluk 1S) mag je het corrigeren.
Als je twijfelt over een bieding, doe dit dus nooit door in de biddingbox te grabbelen !!

7. Nadenken

Bridge is een denksport en nadenken mag uiteraard. Nadenken geeft echter extra informatie aan de partner en die mag daar GEEN gebruik van maken. Een risico dat normaal niet genomen wordt, mag door het nadenken van de partner niet ineens wel worden genomen.
Een groot misverstand is dat velen denken dat de partner niet meer mag bieden na een lange denkpauze. Dit is absoluut niet waar. Als hij een normaal bod doet is er geen enkel probleem. Wordt er echter een ongewoon bod gedaan, dan moet de arbiter een oordeel vellen. Dit oordeel zal vrijwel altijd in het nadeel uitvallen van degene die het ongewone bod heeft gedaan.
Denk dus niet na als je niets hebt om over na te denken. Je belemmert de keuzes die partner kan maken!

8. Systeemkaart
Het zal u misschien verrassen, maar systeemkaarten zijn verplicht!
Op de systeemkaart staat welk systeem je speelt, wat de openingen betekenen, welke conventies je speelt en welke afspraken je hebt voor het uitkomen en signaleren.
Kortom, alle informatie waar de tegenstander recht op heeft zonder daar naar te hoeven vragen.
Aangezien in de laagste groep de meeste mensen hetzelfde basis systeem spelen is de aandacht voor de systeemkaart op onze club wat verslapt.

9. De arbiter
Als er aan tafel iets mis gaat op spelregelgebied, dan MOET de arbiter worden geroepen. Zelf het probleem oplossing is onverstandig en zelfs niet toegestaan!Mogelijke problemen zijn: Voor de beurt bieden, voor de beurt uitkomen, onvoldoende bod, verzaken etc.

Het roepen van de arbiter wordt soms, geheel ten onrechte (!), gezien als ‘fanatiek’ of ‘met mes op tafel’. Het is natuurlijk niet leuk als je verzaakt, maar het is absoluut niet zo dat je bij de arbiter op het matje moet komen. De arbiter herstelt alleen maar de gemaakte fout. De niet overtredende partij mag daar natuurlijk geen nadeel van ondervinden.